Białko sojowe vs. białko serwatkowe Chociaż soja

Komentarze

Transkrypt

Białko sojowe vs. białko serwatkowe Chociaż soja
Białko sojowe vs. białko serwatkowe
Chociaż soja może wywierać pozytywny wpływ na zdrowie, związany między innymi z zawartością
przeciwutleniaczy, wielu ćwiczących mężczyzn unika białka sojowego. Częściowo wynika to
z popularnej, ale ostatecznie niepotwierdzonej jednoznacznie tezy, że białko sojowe gorzej niż
serwatkowe wpływa na przyrost masy mięśniowej u mężczyzn. Omówione badanie miało na celu
porównanie wpływu produktów zawierających białko sojowe oraz serwatkowe.
Zbadano poziom beztłuszczowej masy ciała u studentów kierunku Sport, Fitness i Promocja Zdrowia
z Uniwersytetu Stanowego w Ohio. Codziennie spożywali oni porcję, wzbogaconych
w mikroelementy, batonów białkowych zawierających białko sojowe lub białko serwatki (33 g/dzień,
9 tygodni, n = 9 dla każdej badanej grupy białek). Trening stosowany podczas testowania składał się
z krótkich powtórzeń zestawu ćwiczeń. Grupa kontrolna (n = 9) nie spożywała batonów ani białka
tego typu.
Zarówno w grupie spożywającej białka serwatkowe, jak i sojowe, wykazano przyrost beztłuszczowej
masy ciała (grupa kontrolna - brak przyrostu). Ponadto, w grupie kontrolnej i przyjmującej po
treningu białko serwatkowe stwierdzano bardziej nasilone parametry stresu oksydacyjnego, niż
w grupie przyjmującej białko sojowe po wysiłku.
Ćwiczenia fizyczne wspomagane preparatami zawierającymi białka sojowe lub serwatkowe wpływają
na przyrost beztłuszczowej masy ciała, a białko sojowe wywiera dodatkowe korzyści związane
z właściwościami antyoksydacyjnymi.
http://www.nutritionj.com/content/3/1/22
Adres: ul. Pory 78 Tel: 721-963-323 www.portamedica.pl/cds