Macro w StarCrafcie 2

Transkrypt

Macro w StarCrafcie 2
Macro w StarCrafcie 2
Data publikacji : 15.09.2009
Ocena: 4.6/5 (9)
Serwis Team Liquid po raz kolejny obdarowuje nas swoimi ciekawymi obserwacjami dotyczącymi gry.
Tym razem jednak, redaktorzy portalu, zwrócili uwagę na macro wszystkich dostępnych w grze ras i
porównali je. Bez zbędnego ględzenia tłumaczymy wstęp oraz najciekawszy fragment tego artykułu.
StarCraft 2 jest inny niż StarCraft i jest to dobra rzecz. Wiedząc to jednak wielu ludzi
grało, na BlizzConie, w tę grę tak jak w pierwszą część. Jednostki i budynki z
oryginalnego StarCrafta znajdują swoje zamienniki w nowej części. Z mojego
doświadczenia, pierwszą osobą która przełamała ten styl był Hot_Bid, ukazany w artykule
o Zerg Queen [artykuł dostępny również u nas TUTAJ] Kiedy zobaczyłem ten artykuł,
odmieniłem swą grę zwracając uwagę na macromanagment. Artykuł ten wyjaśnił funkcje
marcromanagment w StarCrafcie 2 i sprawił, że zmieniłem podstawowe zasady swojej
gry.
Mniej znaczy wiecej?
Jak prawdopodobnie wiecie w StarCrafcie 2 robotnicy przynoszą 5, a nie 8 minerałów, za
jednym razem. Kosztują jednak tyle samo co w oryginale [robotnicy – Xrasnolud].
Poruszają się tak samo. Są może odrobinę skuteczniejsi ale nie na tyle aby wyrównać te
3 minerały, jednak każdy kto dostąpił zaszczytu zagrania w StarCrafta 2 i rozumie zasady
StarCrafta powinien zgodzić się z tym, iż w drugiej odsłonie gry, może szybciej tworzyć
jednostki niż w oryginale. Dlaczego? Wstąpmy w nowe mechaniki macro.
Zdobywanie pieniędzy
Poniżej znajdują się trzy podstawowe mechaniki macro po jednej dla każdej rasy.
Zerg
Nie musimy się już tym zajmować, wystarczy przeczytać wcześniejszy artykuł z którym
całkowicie się zgadzam.
Protoss
Za 200 minerałów, po zbudowaniu Gateway’a, Protossi mogą wybudować Obelisk.
Energia Obelisku regeneruje się automatycznie i może być używana do regeneracji osłon,
zwracania many lub do zwiększania szybkości zbierania minerałów. Będziesz używał
jedynie tej ostatniej – rzuca bowiem na pewien obszar specjalny czar który pozwala
Probom na pobieranie 6 zamiast 5 minerałów w krótkim czasie. Czas w jakim energia
Obelisku się regeneruje jest wystarczający aby natychmiast, gdy efekt zaklęcia się
skończy, rzucić je ponownie.
Terran
Za 150 minerałów, zaraz po budowie baraków, Terranie mogą ulepszyć swój Command
Center w Orbital Station. Ulepszenie to sprawia, iż możemy skanować mapę [mamy
detectora - Xrasnolud], ulepszać Supply Depot i produkować MULE. Oczywiście,
będziesz również używał głównie tego ostatniego – za 50 energii zrzucasz na swą bazę
„super SCV” które pracują przez około 60 sekund. MULE zbiera tak jak SCV ale zwraca 30
minerałów zamiast 5 na podróż! Nasza stacja regeneruje 50 energii zanim nasze MULE
ulegną zniszczeniu dzięki czemu prawdopodobnie będziemy mogli już zrzucić na krótki
czas 2 MULE. Później, jeżeli zapomnimy o używaniu tej zdolności, możemy zrzucić 4
MULE na raz. Oczywiście, lepiej jest używać tej zdolności jak najczęściej, nie tracąc zbyt
wiele czasu po osiągnięciu 200 energii.
Porównanie
Niewątpliwie mechanika Zerga jest najlepsza. Przyznaje ona bowiem ogólną premię do
produkcji wszystkiego przez całą grę. Więcej Dronów w początkowej fazie gry, to więcej
Hatchery w grze środkowej oraz więcej Queenów i niebezpiecznego wyposażenia w grze
późniejszej. Więcej larv we wczesnej grze to więcej Hydralisków odpierających ataki, co
oznacza więcej obrony potrzebnej twojemu oponentowi by przeżyć. (...)
Zalety Protossów i Terran różnią się od siebie nieznacznie. Ponieważ MULE dają dużo
minerałów przez 60 sekund. są bardzo dobre na początku gry kiedy stan robotników jest
niski. Kiedy stan ten się podwyższa, zdolność ta, jest nadal skuteczna ale traci na
wartości. Z drugiej strony, zdolność Protossów jest najlepsza kiedy poziom Probe’ów jest
wysoki ponieważ wtedy wszyscy twoi robotnicy ulegają mocy Obelisku.
Redaktor w dalszej części artykułu nadal obstaje przy zdaniu swojego redakcyjnego kolegi, iż Zerg
jest najlepszy. Przyglądając się jednak całej sytuacji można stwierdzić, że wszystko to kwestia gustu.
Ah... byłbym zapomniał. Oryginalny, pełny tekst możecie odnaleźć klikając TUTAJ.
Tagi: BlizzCon 2009, mechanika gry, Team Liquid
Uprasza się osoby kopiujące w całości newsy z naszej witryny na swoje strony lub fora o wstawianie widocznych klikalnych linków,
bezpośrednio do pobranego tekstu. W przypadku braku widocznego linku, skopiowanie tekstu uważa się za kradzież własności
intelektualnej.
Dziękujemy: Administratorzy serwisu.
Autor: Robert "Xrasnolud" Rojek
Data publikacji : 15.09.2009
Data modyfikacji : 15.09.2009
Liczba wyświetleń tekstu: 6429
Komentarz (21) dodaj komentarz
Różne taktyki ale efekt podobny, ale ja i tak wolę mieć więcej dronów i zostawić ich samym sobie niż stale pamiętać by rzucać
jakiś czar.
PS: Nie wiedziałem, że jest zmiana z 8 na 5.~Adu
2009/09/15 21:08
Coś czuje, że będą duże problemy ze zbalansowaniem tych trzech zdolności.~Dark_Angel
2009/09/15 21:10
No cóż, tyle rzeczy zautomatyzowano, że na coś trzeba przeznaczyć wysokie APM Koreańczyków. Mimo wszystko niezbyt mi się
podoba potrzeba budowania Obelisków za każdym razem. Ale co tam przeżyję:]~Dagaen
2009/09/15 21:12
Eee... Budowanie obelisku za każdym razem? Przecież po zbudowaniu mu się musi tylko energia załadować, żeby użył czaru :P
~Matsuro
2009/09/15 21:40
To nie czar a zdolność. ;)
A Dagaenowi chodziło pewno o to, że Obelisk będzie trzeba stawić przy każdym Expie...
@Xrasnolud:
Nie rozumiem po co ten dopisek z robotnikami. Podmiot zdania jest niezmienny i bezpośrednio wynika z poprzedniego zdania.
;p~Skvader
2009/09/15 22:01
Dokładnie:) Przy każdym expie, przy każdej strategii, przy każdej grze...A może nawet po dwa lub trzy, by mieć ciągły bonus..
Az mnie leń ogarnia jak o tym pomyslę:P Na szczęście wolę Zergi;]~Dagaen
2009/09/15 22:24
Jeszcze gorszym faktem dla protosów wydaje sie to że trzeba bedzie np podczas walki wracac do bazy i konkretnie zaznaczyc
ten obszar działania obeliska, podczas gdy terran klikniej np ctrl-0 i kliknie na mule~cukierek
2009/09/15 23:04
Ale terran też musi kliknąć, żeby mule zrzucić i posłać do minerałów. A co do tossa, to nie rozumiem problemu Matsuro - obelisk
pełni funkcję pylona, nie wiem w czym problem.~ShadowDancer
obciągacze z.o.o.
2009/09/15 23:44
Warto przeczytać cały oryginalny tekst.
Jeżeli jest to prawda, co piszą w konkluzji, że ani teran ani protos tak naprawdę nie mają alternatywy dla makro-mechanik, gdyż
dostępne alternatywy są od nich o wiele słabsze - to nie za fajnie. Jeżeli nie ma sensownej alternatywy, nie ma wyboru. A jak
nie ma wyborów, nie ma gry.~Atom
2009/09/16 00:34
@Skvader
Proszę o skupianie się na treści.~xrasnolud
2009/09/16 08:13
@Atom: Jak nie ma wyborów. Grajac zergiem mozemy czesto zakopywać jednostki zmuszajac terrana do scanu i tym samym
ciagle bedzie mu brakowało energi na mule. Osłabimy jego ekonomie, a terrek bedzie musiał wyierac miedzy scanem, a
mulami.
Podobnie protoss musi wybrac na co zużyje energie obelisku.~Falantil
2009/09/16 10:17
Co oni narzekają, na te makro? Przecież zwiększanie wydobycia surowców przydaje się tylko, gdy na mapie jest w miarę
spokojnie.
Ciekawe czy Terran przeciwko Zergom, gdy dostanie wjazd Lurkerami to będzie nadal zsyłał mule czy może jednak będzie
żałował, że nie zostawił sobie trochę energii na Scanner Sweep.
Tak samo u Prottossów, w późniejszej rozgrywce defensywa nie powinna się opierać na szybko zbierających probach, tylko np.
na High Templarach, z regenerację energii z Obeliska.
StarCraft jest grą zdecydowanie szybszą do W III, StarCraft II też taki będzie i jestem pewien, że oprócz zbierania surowców
graczy spotkają również inne problemy.
Tak czy inaczej, na razie wstrzymuje się z oceną, zobaczymy jak będzie w Becie.~Ch3rry
2009/09/16 11:01
@Falantil: Czy czytałeś oryginał? Każda akcja ma swoją korzyść, niewątpliwie zależną od sytuacji w grze. Nie grałem w SC2 i nie
znam realiów, dlatego piszę: "Jeżeli to prawda". A z logicznego punktu widzenia możliwe jest, że dodatkowe minerały od MULE
są tak potężną dawką ekonomii, że gracz nie będzie używał scanu poza sytuacjami krytycznymi. A cóż to za wybór? Atakują Cię
lurkery to musisz użyć scanu - nie ma wyboru. Natomiast należy zauważyć, że w SC1 progamerzy używali scanu również, aby
zyskać inteligencję o planach przeciwnika i o stanie jego ekonomii i sił. I to właśnie miałem na myśli - to jest konkretny wybór:
dodatkowe minerały albo dawka inteligencji. A nie wybór podczas ataku lurkerów: użyć scanu albo przegrać grę. Powtarzam, to
jest żaden wybór.~Atom
2009/09/16 12:29
Nie macie co narzekać na to dodatkowe klikanie grając terkiem lub tossem bo zawsze to właśnie zerg musiał się najwięcej
naklikać i nakombinować. Jak by zmienili bonus larwy/drony na jakąś zdolność to zergiem grało by się o wiele ciężej.~Adu
2009/09/16 14:34
Atom - inteligencja pomyliła ci się z informacją ;) OMG :D~MHT
2009/09/16 14:51
jak to jest... jeszcze nie tak dawno wszyscy wołali "Zerg to najgorsza rasa" a teraz chcecie Zergowi dowalić bo ma za dobrze :F
~xrasnolud
2009/09/16 14:54
Wiekszosc pewnie nawet nie grala w SC2 a juz panikuje ktora rasa jest przegieta.
Nawet dzisiaj sa ludzie co kloca sie ze w SC1 jest rasa najlepsza.~Temporal
2009/09/16 20:43
Buha ha - popieram ostatnią wypowiedź ~xrasnolud'a xd // A i tak wg mnie zerg wcale nie będzie miał tak super extra z tymi
larwami.... za kazdym razem gdy będzie chciał przyśpieszyć swoją ekonomię będzie musiał: 1.Naklikać parę razy Queen'a by
stworzyć parunastu robotników w kilku turach 2. wydać troszeczke kasy.. i to wiecej niz 150T i 200P oraz 3."zmarnować" troche
food'a... terran zato chodź niemoże zbdudować sobie dodatkowych OrbStat (550kasy ałł.. ) to jeśli jest przewidywalny może w
wymagającej do tego sytuacji zwiekszyć wydobycie o np? 100% w 2sekundy- za darmo i bez straty food'a o ile się niemylę...
Zastanawia mnie jeszcze czy to prostos niema najlepiej.. może budować sobie pylonów ile wlezie i w każdej, każdej chwili
przyśpieszać wydobycie prob'ów(tyle ile ich tam ma) niewiem tylko czy do gazu też? nw..~Xeron
2009/09/16 22:11
~Xeron - tylko minerałów bo tylko do ich ilości daje premię. I masz rację, makro protossa wymaga najmniej. Po prostu zależnie
od taktyki budujemy obelisk/obeliski w odpowiednim czasie i już tylko pozostaje nam pamiętać o umiejętności tak jak, dajmy na
to, budowaniu nowych pylonów. Nie ma wyborów, potrzebujemy energię na coś innego? Dodatkowe obeliski.
W praktyce proby przenoszą 6 minerałów zamiast 5 przez większość gry. Przynajmniej tak to dla mnie wygląda w teorii bo
oczywiście nie grałem... ;]~Pirolo777
2009/09/16 22:24
@MHT - W środowisku SC używa się rzeczywiście słowa INTELIGENCJA, która jest spolszczeniem 'intelligence' oznaczającego w
języku angielskim własnie 'wywiad', 'informacja'.~Atom
2009/09/17 19:27
Witam. Czy przetłumaczy ktoś cały tekst? Byłbym wdzięczny. Pozdro.~Szpecoo
2009/09/21 12:32
dodaj komentarz
08.10.2015
Kampania "Szepty o zagładzie" dostępna za darmo (0 komentarzy)
27.09.2015
Kolejni bohaterowie w trybie Sprzymierzonych Dowódców (0 komentarzy)
22.09.2015
Cyfrowe gadżety za udział w BlizzCon 2015 (0 komentarzy)
15.07.2015
Legacy of the Void dostępne w przedsprzedaży! (0 komentarzy)
17.06.2015
Informacje z E3 - prolog kampanii Legacy of the Void (0 komentarzy)
30.05.2015
WCS Europe - sobota (30 maja) 18.00 grupa G - MaNa! (0 komentarzy)
07.05.2015
DreamHack Open France 2015 - już 8 maja - MaNa! (0 komentarzy)
03.05.2015
Na wesoło: postacie E-sportu 50 (0 komentarzy)
03.05.2015
IEM Katowice 2015 - jeszcze raz! (0 komentarzy)
03.05.2015
KeSPA Cup 2015 Season 1 - live! (0 komentarzy)
26.04.2015
Proleague - Top5 gier miesiąca (0 komentarzy)
26.04.2015
CJ Entus wygrywa 2 runde Proleague! (0 komentarzy)
18.04.2015
Wersja beta Legacy of the Void – aktualizacja 2.5.1 (0 komentarzy)
18.04.2015
WCS finals 2015 - galeria (0 komentarzy)
18.04.2015
Omówienie zmian w balansie Legacy of the Void (0 komentarzy)
11.04.2015
WCS Europe kwalifikacje z Polakami - dziś (sobota) 18.00 (0 komentarzy)
11.04.2015
Aktualizacja balansu Heart of the Swarm – 9 kwietnia (0 komentarzy)
11.04.2015
GSL Season1 2015 - galeria (0 komentarzy)
11.04.2015
Zbanowane konta w StarCraft II (0 komentarzy)
04.04.2015
Red Bull Battle Grounds powraca jesienią 2015 (0 komentarzy)
(zobacz wszystkie)

Podobne dokumenty